Aquapod

Så skönt det ska bli att bara ta det lugnt ikväll. Gårdagen blev en lång dag med mycket intryck och framförallt snabba hastigheter. Idag sov jag till 11 för att spendera mina första vakna timmar med att äta frukost. En bra start, helt enkelt. Mötte sedan upp Johan och Robert för att gå till DMV (Department of Motor -Vehicles). Vi var där häromdagen men missade instruktionen om att ta med oss passet, jag och Robert, utan hade bara med oss ID-kortet. Hursomhelst, vi kom dit och fick sitta och vänta i c.a. 5-10 minuter innan mitt nummer blev uppropat. Redo med passet och korrekt ifylld blankett (förutom att jag skrev inches istället för feet på min längd! Haha!) fick jag ta kort, göra ett syntest som gick ut på att kolla på en tavla 2-3 meter bort medan killen som satt där höll lite slarvigt för ena respektive andra ögat medan man uttalade respektive bokstäver. Ett skämt tyckte alla i vårt sällskap men vi upptäckte genast att det fanns någonting mycket lustigare. Teoriboken är 86 sidor TUNN och innehåller bitvis reklam.

Handbook1

Nästan lite skrämmande att ge sig ut i trafiken med vetskapen att galna mexikaner bränner runt i sina El Camino's och har sig. Är förövrigt riktigt trött på all spanska som talas och skrivs ut. Vill höra mer engelska och slippa se hela reklamer på spanska.

Nåja, då har vi konstaterat att hela Kaliforniens körkortssystem är ett skämt och att jag bör återgå till dagens bravader.

På väg från DMV till bussen så fick vi höra "Shit, you look like narcs,(narkotikapolis, reds. anm.) man!" av en bunt skrajja ese's (mexican-gangsterz) som stod och hängde utanför ett hus. Svarade inte utan gick vidare. Vi tog sedan bussen till La Cumbre Plaza och 'Sears', Ty Penningtons stora kärlek, där jag skulle inhandla ett par lakan. Sagt och gjort, sitter jag nu här halv 6 på morgonen för Er där hemma och lyssnar på Slick Rick och dödar (om än ofarliga) små fiender.

Igår var vi ju som sagt på Universal Studios i Hollywood och hela dagen började med att jag gick upp och åt frukost som vanligt och begav mig redan vid halv 8 till 'Greyhound Center' där jag mötte upp dem andra.
Vi tog bussen som gick kl. 9 från Santa Barbara och beräknades vara framme halv 12. Resan kostade $23 och tog mindre tid än väntat. Satt ungefär hela resan och försökte få bra kort på en Los Angeles vägskylt.



Fick en till slut och fick som en bonus en bild på mötande bilars vägskylt, till San Fransisco. Coolt!



Fotograferade lite mer under bussresan, bilderna kan ni se i ett tidigare inlägg. Men jag slänger upp en bild på en rosa(!) bil med en skylt runt registreringsskylten där det står "It's not pink!" och en bild på Baywatch-liknande strandvaktstorn! Awesome!





Väl i Hollywood så tog vi en lokal buss till Universal Studios. Mitt första intryck av Hollywood var att det var rätt oglamouröst men nu var vi ju inte i de hetaste kvarteren heller. Efter en gratis-shuttle upp till Universal Studios så köpte vi en biljett för $59 och satte på oss Theme Park-smajlen! Mindre folk än vad jag förväntat mig så det började bra. Första attraktionen fick bli Jurassic Park-riden. Den var oerhört bra gjord och innehöll allt som filmerna gjorde/gör. Man åkte som i en båt runt i dinosaurieparken och blev vid tillfällen överraskad över att allt var så himla detaljerat. I slutet var det en, Flumride-liknande, blöt finish. Sedan sprang vi till 'Mummy' som var en inomhus-rollercoaster, och jag som hatar rollercoasters. Men väl i kön var det inte mycket att göra, det fick gå som det går helt enkelt. Men det var riktigt roligt och en hisnande känsla satt kvar länge. Efter en välsmakande måltid så åkte vi en 'Studio Tour' som tog oss runt i filmernas värld, kan man säga. Vi fick se en från grunden uppbyggd kuliss av 'Spielberg', vars namn nämndes åtskilliga gånger på touren, från filmen 'War of the Worlds', som jag inte sett men själva kulissen var det grymmaste jag sett. Man hade kraschat ett riktigt flygplan i ett litet uppbyggt samhälle. Jag kan fortfarande inte sluta förvånas över hur detaljrik kulissen är. Vi fick även se kulissen till filmen 'Psycho' och kulissen till en av mina favoritserier 'Desperate Housewives', alltså 'Wisteria Lane'!



Vidare fick vi se kulissen till en scen i 'King Kong', som jag heller inte sett, men den var väldigt fin med. Ett litet miniskepp hade byggts upp och använts till scenerna där man tydligen ser skeppet från långt håll. Utanför stage 25, där CSI spelas in, gick touren och man kunde direkt sluta passa upp på sina fickor som innehöll pengar för man var garanterad att få dem tillbaka. Efter touren så gick vi och såg ett antal shower bl.a. 'Water World' där en av karaktärerna spelades av 'Fernando' från 'Prison Break'. Såg även en del 'Terminator' i 3D och en show som visade hur effekterna görs och går till. Rätt kul och intressant.



När det roliga var slut så började resan hem. Vi tog en taxi till Greyhound Center i närheten av 'Union Station' (San Andreas-vibbar) i L.A. Vi var lite skeptisk till säkerheten utanför stationen så vi höll oss mest inne. På väg dit såg vi ett tomt varuhus där hobo's övernattade och gick runt med sina sketna, överfulla vagnar. Men på stationen fanns det stolar med tv-apparater riktade mot en, så det blev ett bra tidsfördriv, speciellt när 'According to Jim' var på. Bussresan gick fort då jag sov igenom halva men det var himla skönt att komma hem till säkra lilla Santa Barbara.

Nu ska jag äta sen middag och kolla på World's Funniest Commercials på TBS. Hey-ho!


Kommentarer
Postat av: Bror

Hej hej bror!!

Nice värre. Kul med så många bilder - du ser ju riktigt bra ut, solbränd och dan! Här regnar det mest, känns typ som höst. Nåväl - Hollywood lät spännande, och universal har ju varit en stor framgång helt klart hehe! =)

Själv arbetar jag på, och pluggar. Har skaffat skype nu broder med kamera - "Andreas.o.carlsson" är mitt användarnamn. Jag hittar inte dig. Vore kul att snaggLA lite!

Ha det bäst brorsan! Tycker du är fett grym alltså!

Ha de gött!

2006-08-24 @ 12:11:55
Postat av: Mattias

Yeah! Jag la till dig på Skype nu. :) Fixat sig med papprena än? Kalifornien är fett grymt iallafall :) Hörs sen! Ha de!

2006-08-24 @ 19:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback