Heeeeeeeelt...

...slut!

Fötterna värker, öronen bränner och jag är helt enkelt trött som fan. Så det blir en väldigt lugn kväll ikväll med kanske lite roomservice och baseball, ska ju trots allt upp till skolan imorgon och registrera mig.

Har knatat fram och tillbaka på State Street som är huvudgatan i Santa Barbara och där det rör sig mest folk. En parallell gata som De La Vina Street är t.ex. helt tom. Gick från hotellet vid 12 och begav mig mot Alma Castanedas hus där hon skulle visa mig 2 rum jag var intresserad av, klockan 3. Adressen var 318 West Valerio Street och det är massa gator härifrån. Det var betydligt längre än jag trott och det tog kanske 45 minuter att gå dit, men då stannade jag i några affärer och kikade också. Gick förbi huset och kollade och bestämde mig för att en promenad runt i SB. Gick över motorvägen och kollade runt. Är hampa Kaliforniens officiella växt? För den hedras då väldigt ofta och mycket tydligen. Luktade väldigt suspekt när man gick förbi många hus. Känns som att stämningen byts ut från lugn och gemytlig till lite mer hotfull och fientlig. Men det är inget att bry sig om iallafall

Det är även brutalt mycket mexikaner här, mer än hälften är illegalt bosatta antagligen. Jag irriterar mig på att det står mer på spanska än engelska överallt. Var inne i en affär och kollade efter broschyer gällande mobilabonnemang. Men det fanns bara på spanska så då var det lika bra att ge upp. Får gå till någon annan affär. Men det är ändå mycket p.g.a. dem som staden går runt. Hursomhelst, jag gick runt lite och så gick jag och köpte en macka för att äta på hotellrummet. Det tog ett tag så jag fick snabba mig in på rummet för att uträtta number 1 och hinna äta upp mackan. Kom iväg 2:30 pm ungefär och gick med raska steg mot Valerio Street. Missbedömde sträckan lite så jag kom någon minut försent. Fick springa en del och det var alldeles för varmt för att göra någon så extrem ansträngning så som att springa. När jag kommer fram till huset står det ett par ungdomar utanför och grillar. Antog att dem bodde där och frågade efter Alma. Det visade sig att hon inte var där, på utsatt tid, men tack vare en vänlig själ vid namn Brian fick jag stiga på och kolla på studion ($895) och rummet ($1400). Det var till min fasa jag fick veta att studion som jag var mest intresserad av låg uppe på vinden där det var något så otroligt varmt och kvavt. Fanns en säng och ett bord. Men det var bara att 'hmm':a och gå därifrån. Rummet för $1400 väntade jag mig skulle vara fräscht med egen entré, som Alma tidigare sagt. Men herregud, rummet hade kunnat funka (och är antagligen redan i bruk) för kackerlackor. Det fanns en våningssäng till höger när man kom in, då hade man redan gått in i själva huset. Det var alltså ett vanligt hus med olika rum, och väldigt dålig planlösning förövrigt. Tittade man till vänster såg man en svart tv i ett brunt skåp som stog aningen snett och det var inte det enda som var snett. Allting var det. Det var en väldans besvikelse att se då detta egentligen varit hetaste alternativet. Vi har ändå haft kontakt med Alma ett bra tag men gav för ett tag upp eftersom hon ignorerade vår förfrågan efter bilder. Jag förstår nu varför (och det var därför vi gav upp idén).
Huset var i det stora hela stökigt med smuts överallt och jag anar varför Alma inte själv dök upp. Kanske överdriver lite men jag har rätt att vara kräsen när det finns sådana ställen.

Gick därifrån och tackade Brian för vänligheten. Medan jag går ned för Castillo Street som skall ta mig till mitt hotell så ringer jag Alma och frågar varför hon inte dök upp eller om jag misstagit mig på tiden. Men hon gick direkt till frågan om jag ville ha studion. Men jag sa att jag skulle tänka på det, vet inte varför jag sa det egentligen men jag skall ringa henne imorgon och tacka nej.

Går ned för gatan och kommer till hotellet, men istället för att gå in bestämmer jag mig för att göra hamnen ett besök. Solen stekte fortfarande och jag glassade ned för boulevarden. Törstade efter vatten och gick därför in för att inhandla en isande kall förfriskning. Med rätta satte jag mig ner på en bänk för att beskåda skolan som jag nu har i syne. Den gigantiska amerikanska fotbollsplanen med tillhörande läktare var alltså enorm. Den låg ett stenkast från vattnet och utsikten från högsta läktarplats var enastående. Gick sedan upp till en ingång till arenan, som låg högst upp. Tog några kort och sen när jag stod där uppe så kom det fram en kille som visade sig heta Eric och har gått några klasser på SBCC. Han var väl i 40-årsåldern och frågade "Are you getting any nice pictures?". Jag stod och fotograferade med telefonen, skall försöka få in bilderna lite senare. Han var iallafall väldigt trevlig och hjälpsam. Jag berättade att jag kom från Sverige och att jag skall läsa film på SBCC och han berättade lite kuriosa om skolan. Sedan visade han mig 'housing list'-tavlor och vart registreringen brukar ske. Skolan låg så jävla, ursäkta franskan, fint. Med en ytterst vacker utsikt över havet så kunde man inte låta bli att le. Ett så sjukt optimalt läge för att öka studiemotivationen. Bara bra bilder kan göra skolan rättvisa och jag kan meddela att bilderna på
http://www.sbcc.edu INTE ljuger.

Sedan gick jag för att inhandla middag men det visade sig vara svårare än jag trott. Finns inte ett enda supermarket i närheten, vad jag sett. Ska ta och kolla en karta sedan men det var inte lätt att hitta mat iallafall. Slutade med att jag köpte en 6-inch Spicy Italian sub på Subway. Så här ligger jag nu och kollar på Sunday Baseball på ESPN där San Fransisco Giants möter Los Angeles Dodgers, passande nog.

God kväll!



Kommentarer
Postat av: Pappa

Du måste se till att äta riktig mat !! (är man som en riktig *hönspappa* nu ??!!)Det viktiga är iaf att Du hittar ett permanent boende så fort som möjligt! Pusspuss (var rädd om Dig!) Älskar Dig!

2006-08-14 @ 09:05:07
Postat av: Storebror!

Fantastiskt vad du är grym! Låter som värsta äventyret... Tänker på dig här hemma, och saknar dig, men jag tänke inte kräva hem dig - du verkar ha det riktigt gött.

Hoppas du hittar något schysst boende, jag fattar att du inte känner för att bo bland kackellackor och liknande kryp!

Jag kommer läsa dina romaner med stort nöje!!

Ta hand om dig min kära bror! Vi hörs mannen! Ciao


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback