This is how we do it

Mitt rum liknar ett rum! California-flaggan sitter uppe på väggen där den hör hemma precis ovanför sängen, skrivbord och stol finns nu i ena sidan av rummet, och mitt emot detta så finner du en surfbräda och en lampa. Sedan finns garderoben bara två steg därifrån.

image196

Hursomhelst, nu har det gått sjukt lång tid sen jag bloggade. Jag ska vara uppriktig, jag har helt enkelt inte orkat. Men men, nu lägger vi sådant bakom oss och pratar om mig och mina upplevelser istället. Försöker förgäves komma ihåg vad jag gjort senaste veckorna men alltihop är en röra.

I fredags var jag iallafall på zoo med två vänner från min principles of biology laboratory-class. Vi hann även med Museum of Natural History. Vi gick inte till dessa ställen för nöjes skull även fast det stundtals var riktigt intressant. Äh, nu ska jag lugna mig men jag lärde mig faktiskt en hel del. Kom på att jag låste in nycklarna i bilen när jag kom till zoo't. Fick skjuts hem och tillbaks för där hade vi faktiskt en extranyckel, blev lite irriterad men suckade bara högt och slog mig för pannan.

Har även fått tillbaks min första biologi-uppsats som handlade om de första fem kapitelena i min skittjocka biologibok. Det här var frågorna som skulle besvaras i uppsatsform;

"Describe the structures of functional groups and describe their roles in biological molecules. Include in your answer:
a. Electronegativity, polar covalent bonds and water solubility.
b. The importance of water to biological systems.

Describe the chemical structures of these types of molecules and the roles they play in cells. Include in your answer:
a. the nature of the subunit components (monomers) of proteins, carbohydrates and nucleic acids,
b. the unique qualities of lipids that make them both good structural compounds for membranes and sources of energy in food,
c. how RNA and DNA molecules differ and how their roles differ, d, the diversity of proteins and their functions.

Using Chapter 4 and the course website (beginning on: http://www.saturdays.net/biology/03cel/scs01.htm), describe the structure and function of subcellular structures that comprise the cell nucleus, cytoplasmic organelles and cytoskeleton. Include in your answer:
a. the structure and function of membranes as compartmentalizing/isolating structures (pp 87-91),
b. the specialized structures and summary functions of (at least) the cell nucleus, chloroplasts, mitochondria, lysosomes, endoplasmic reticulum and the Golgi apparatus,
c. the role of the cytoskeleton in support, shape and movement of cells,
and d. describe the origin of mitochondria and chloroplasts by endosymbiosis.

Using chapter 5, describe the structure and functions of membranes. Include in your answer:
a. the nature of the fluid mosaic model of membrane structure and the role of the hydrophobic and hydrophilic regions of the lipid bilayer,
b. the mechanisms by which cells recognize and adhere to other cells,
and c. The mechanisms by which molecules are able to pass through membranes."

Sådär, nu fick ni en liten inblick i min biology class. Jag lyckades iallafall få 83 poäng på den, och A var 84 så det fick bli ett B. Men jag är rätt nöjd för jag hade endel trubbel i början med denna. Och det var mitt första B hittils, annars har jag fått A på alla andra uppgifter jag lämnat in och fått tillbaks. Så det går rätt bra, men snart kommer midtermsen och då kommer jag avlida förmodligen.

Men nog med plugg, det har jag redan för mycket av. Chris har vart borta den här helgen då han skulle fira sin mamma och syster nere i San Diego. Så jag, Oscar och Ole har mest tagit det lugnt framför TV'n och spelat PS3.
Nu ska vi antingen till stranden eller hitta på nå annat strunt. Tack så mycket för mjölkchokladen, kexchokladen och gott&blandatpåsen, mamma! Ovärderligt!

image195

Vår bil skapar hysteri också förövrigt. Folk blir helt tokiga och börjar helt plötsligt använda blinkers. Har fått frågan "how long have you been on the force?" och "man, are you a narc? (narcotic police, reds anm.)". Alla mexare i området börjar darra när vi rullar förbi men vinkar sedan glatt när de ser att det är grabbarna i apartment B. Pratade i tio minuter om hur cool bilen var med en av mina vänners maintenance-kille. Nu ska jag dock äta frukost. God natt på er i Sverige.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Tjenixen. Vad jättekul att du "hörde av dig" på bloggen. Har checkat var o varann dag men nu så:-)
Kul att skor och godis kommit fram.
Fint rum, förstår att du stormtrivs. Och att det går bra i plugget. I Sverige har hösten kommit med mörka mornar och svarta kvällar.
Sköt om dig så hörs vi snart igen.
P&K

2007-10-10 @ 17:44:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback